نحوه تعویض تسمه تایم خودرو ال ۹۰

بهتر است بدانید که چه زمانی برای تعویض تسمه تایم مناسب است و از روی چه چیزهایی باید بفهمیم که تسمه تایم نیاز به تعویض دارد ، جواب این سوال این است که خودرو ال نود شما پس از طی کردن ۴۵ هزار کیلومتر نیاز به تعویض تسمه تایم دارد البته اگر جنس تسمه تایم ال ۹۰ مرغوب باشد و همراه تسمه تایم ، هرزگر و غلطک هم تعویض شود ، خودرو بدون اینکه هیچ مشکلی برایش پیش بیاید۹۶ هزار کیلومتر کار می کند ، البته همیشه بسته به نوع رانندگی و شرایط آب و هوایی که خودرو در آن قرار دارد یک نقطه ایمنی را در نظر می گیرند که همان ۶۰هزار کیلومتر است. به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که اگر در جایی زندگی میکنید که هوا بسیار گرم یا سرد نیست و رانندگی شما نرمال است ، مثلا بر روی دور ۳۰۰۰دنده را تعویض می کنید می توانید تسمه تایم خودرو ال نود خود را در ۹۰هزار کیلومتر تعویض نمایید ، ناگفته نماند این مورد منوط به شرطی است که همراه با تسمه تایم هرزگرد و غلطک تعویض شده باشد در این صورت تسمه تایم ۹۰ هزارکیلومتر کار می کند . با این حال و تمام توضیحاتی که داده شده شما می توانید در صورت نیاز و دلخواهتان هم این کار را نیز زودتر از موعدی که ذکر شد انجام دهید یعنی تقریبا به طور متوسط هر ده سال می توانید تسمه تایم خودرو خود تعویض نمایید.

البته لازم به ذکر است که شما باید قبل از تعویض تسمه تایم خودرو خود به چند نکته اساسی توجه فرمایید اولین مورد این است که باید توجه داشته باشید حین انجام تعویض تسمه تایم موتور خودرو خلاف جهت حرکت اصلی و همیشگی اش چرخانده شود زیرا در غیر این صورت موتور دچار نقص و مشکل خواهد شود ، نکته دومی که باید به آن توجه نمایید این است که به هیچ عنوان موتور خودرو را بدون تسمه دینام روشن نکنید این کار معمولا برای جلوگیری از خراب شدن پولی میل‌لنگ صورت می‌گیرد.

در ادامه مقاله توضیحاتی درباره ی اقدامات لازم قبل و حین تعویض تسمه تایم داده می شود ، که شما مخاطبان گرامی با توجه به آن مشکل خود را حل کنید ، البته متخصصین مجموعه رنوکار در هر زمان آماده ارائه خدمات و مشاوره به شما عزیزان هستند و شما می توانید برای ارتباط با مجموعه با شماره های ۰۹۱۲۷۸۸۴۴۰۵ و ۰۲۱۶۶۸۰۸۶۵۹و ۰۲۱۶۶۸۱۸۴۲۳ در تماس باشید.

 

تعمیرگاه تخصصی رنو

 

نکات لازم قبل تعویض تسمه تایم

ابتدا باید خودرو را با استفاده از جک بالابر روی ارتفاع گذاشت که بهتر است نوع جک دو ستون باشد سپس باید محل های اتصال باتری خودرو را قطع نمود و لوله های ورودی هوا و تشدید کننده هوا را نیز باز کرد و برای سهولت در انجام کار بهتر است چرخ سمت شاگرد نیز باز شود . پس از انجام این موارد زمان باز کردن تسمه دینام و نگهدارنده‌ی سمت راست موتور خودرو فرا می‌رسد. پس از آن با یک پیچ گوشتی درپوش‌های آب‌بندی مربوط به میل‌های سوپاپ را از درون محل قرارگیری انها بیرون می کشیم ، پس از طی کردن مراحل ذکر شده زمان خارج ساختن درپوش بالای پیستون و باز کردن حلقه‌ی بالابر موتور در سمت چرخ لنگر یا چرخ طیار شده است ، توجه کنید شیارهای میل سوپاپ باید به حالت افقی و در پایین محور میل سوپاپ قرار بگیرد.

پس از انجام تمام موارد بالا باید میل اندازه‌گیری نقطه‌ی مرگ موجود در بالای پیستون را محکم کرد . سپس وقت چرخاندن موتور خودروست توجه داشته باشید که باید در جهت عقربه های ساعت این کار را انجام دهید بعد از انجام گزینه های ذکر شده باید بدون به کار گرفتن نیروی زیاد و ناگهانی و به صورت آهسته میل‌لنگ را به گونه‌ای حرکت داد که با ابزار اندازه‌گیری نقطه‌ی مرگ بالای پیستون تماس پیدا کند.

اقدامات لازم حین تعویض تسمه تایم ال نود

تمام مواردی که در پاراگراف های بالا ذکر شد مواردی بود که تسمه تایم خودرو را برای تعویض اصولی آماده می کند حالا می توان به راحتی و با به کارگیری اقدامات بالا تسمه تایم را باز کرد و با قطعه جدید تعویض نمود در این وحله باید از قرار گرفتن شیارهای میل سوپاپ در حالت افقی اطمینان مطمئن شد بعد از آن باید مهره‌ی غلتک را باز کرد تا تسمه تایم تا حدودی شل شود. پس از باز کردن هرزگرد و غلتک زمان باز کردن تسمه تایم فرا می رسد . در حین باز کردن تسمه تایم خودروی ال 90 باید مراقب بود که چرخ دنده‌ی پینیون میل‌لنگ سقوط نکند حالا با انجام دادن همه ی گزینه ها مراحل مربوط به باز کردن تسمه تایم خودروی ال 90 به پایان می‌ رسد . و دیگر وقت تعویض تسمه‌ تایم فرسوده با قطعه نو می باشد.

موارد تکمیلی تعویض تسمه تایم خودرو ال نود

پس از انجام دادن تمام مراحل در روند تعویض تسمه تایم در مرحله آخر باید در پوش های تازه را روی سر میل‌های سوپاپ قرار داد. این کار هم برای میل‌های سوپاپ ورودی و هم برای میل‌های سوپاپ خروجی صورت می گیرد . بعد از طی کردن این مراحل نوبت به نصب نگه دارنده‌ی سمت راست سیستم تعلیق خودرو می‌رسد.
سپس باید ابزار و تسمه‌های نگه دارنده را باز نمود و درپوش ابزار اندازه‌گيرى نقطه‌ی مرگ بالا را با مقدار اندکی چسب سيليكونى روى رزوه‌های موجود و در محل نصب آنها قرار داده و آن را ثابت کرد . در این مرحله باید اندازه چسبی که استفاده می شود بیشتر از یک نقطه نشود ، پس از آن به مرحله محکم کردن درپوش میل اندازه‌گيرى نقطه ی مرگ بالا می‌رسیم.

در ادامه کار مواردی که نباید از آنها غافل شد ، نصب مجدد بلوک‌هاى تايمينگ و محکم کردن پيچ و مهره‌هاى بلوک فوقانى تايمينگ می باشد.

پس از انجام تمام مراحل ذکر شده و قطعاتی که از خودرو باز شدند حالا وقت دوباره نصب شدن آنها در جای خود می باشد برای شروع این کار اول به سراغ نصب تسمه دینام می رویم . و اگر به هر دلیلی تسمه دینام هم نیاز به تعویض داشته باشد بهتر است آن را با قطعه ی جدید تعویض نمایید.
سپس نوبت به نصب دوباره چرخ جلوی خودرو می‌رسد. در نهایت هم قطعه‌ی تشدید کننده‌ی هوا در محل مورد نظر تعبیه می‌شود. و باید در نظر داشت که لوله‌ی ورودی هوا را هم در محل مناسب جاگذاری کرد.

اگر بخاطر داشته باشید در مرحله اول به قطع اتصالات برقی باتری خودرو پرداختیم حالا در پایان کار زمان آن فرا رسیده تا این اتصالات مجدد وصل شود که در واقع با اتصال مجدد ارتباط باتری خودرو ، عملیات فنی تعویض تسمه تایم به پایان خواهد رسید . برای انجام تمام مراحلی که به ترتیب تا به اینجای مقاله ذکر شد باید یک نیروی متخصص وارد عمل شده باشد تا بدون پیش آمدن هیچ مشکل و خرابی بتواند به راحتی این کار را انجام دهد در راستای انجام این عمل شما می توانید با مجموعه رنوکار با شماره های ی ۰۹۱۲۷۸۸۴۴۰۵ و ۰۲۱۶۶۸۰۸۶۵۹و ۰۲۱۶۶۸۱۸۴۲۳ در تماس باشید تا با مشاوره گرفتن از متخصصین فنی مجموعه با خیالی آسوده خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید.